U bent hier

Gemeente Breda

Bij de gemeente Breda kun je alle zaken regelen die te maken hebben met wonen in Breda. Bij de gemeente Breda kun je je rijbewijs en paspoort aanvragen, maar je ook inschrijven als bewoner van de stad. We hebben de belangrijkste zaken als je gaat wonen en studeren in Breda voor je op een rijtje gezet. 

Hoe schrijf ik me in bij de gemeente Breda? 

Ga je in Breda wonen tijdens je studententijd? Dan moet je je adres doorgeven aan de gemeente Breda doorgeven. Je kunt hiervoor, op afspraak, terecht bij de stadswinkel van de gemeente Breda. Je kunt ook online je verhuizing melden via het digitale loket.

Je hebt het volgende nodig om je inschrijving compleet te maken: 

  • Een geldig identiteitsbewijs. Is je identiteitsbewijs verlopen? Een nieuw identiteitsbewijs of paspoort vraag je ook makkelijk aan via de gemeente. 
  • Een ondertekend huurcontract 
  • Een getekende verklaring van de hoofd- / verhuurder 
  • Bij antikraak: een getekende gebruikersovereenkomst 

Belangrijk als je gaat verhuizen binnen of naar de gemeente Leiden 

Het is belangrijk dat je je verhuizing op tijd regelt. Ben je te laat met het doorgeven van je verhuizing? Dan heeft dit gevolgen voor het terugbetalen van (huur) toeslagen, parkeervergunning, maar ook voor je studiefinanciering bij DUO. Je moet dan mogelijk een deel van de ontvangen toeslagen terug betalen. Ga je ergens anders studeren en verhuis je naar een andere gemeente dan Breda? Dan hoef je alleen je verhuizing door te geven aan je nieuwe gemeente. Je nieuwe gemeente zorgt ervoor dat je uitgeschreven wordt bij je oude woonplaats. 

Let op: geef je je verhuizing later dan 5 dagen nadat deze plaatsvond door? Dan verwerkt de gemeente Breda de datum van ontvangt als verhuisdatum. 

Melding maken bij de gemeente 

De gemeente Breda stelt het op prijs als je helpt om de kwaliteit van de gemeente hoog te houden. Heb je een kapotte lantarenpaal, vuil op straat, schuine verkeerspalen of een gat in de weg gezien? Meld dit dan bij de gemeente Breda via het digitale loket. Je melding wordt dan zo snel mogelijk in behandeling genomen. 

De gemeente bezoeken 

De stadswinkel is het centrale punt waar je in Breda terecht kunt voor alle gemeente zaken. Houd er wel rekening dat het druk kan zijn. Het is het makkelijkste als je van tevoren een afspraak maakt. Je kunt online gemakkelijk een afspraak maken via de website van de gemeente Breda. Houd je digi-D bij de hand als je een afspraak wilt maken, deze heb je nodig bij het online loket.  

Heb je meer vragen aan de gemeente Breda? Dan kun je altijd langsgaan of contact opnemen met de gemeente Breda. 

Contactgegevens gemeente Breda 

De gemeente is bereikbaar op telefoonnummer 14 076: 

maandag tot en met vrijdag van 08:00 tot 17:00 uur 

donderdag van 08:00 tot 20:00 uur 

Vanuit het buitenland is de gemeente bereikbaar op telefoonnummer 
+31 76 5293001. 

Het adres van de gemeente Breda is 

Gemeente Breda 
Postbus 90156 
4800 RH Breda 

 

 

Lees ook

kamers overzicht student
Abonneren op