← Terug naar overzicht

Zo verbeter je de manier waarop je studeert

werkhouding

Het ligt er natuurlijk een beetje aan welke studie je doet, maar over het algemeen zit iedere student wekelijks heel wat uren achter zijn of haar laptop. Zelf studeer ik Communicatie & Multimedia Design en dat houdt in: heel veel typen en heel veel ontwerpen. Met andere woorden: op een lange schooldag zit ik gerust 7 tot 8 uur achter m'n laptop en dat gaat vaak 's avonds nog wel een paar uur door. Is dat gezond? Niet bepaald. Ondanks dat je vrij weinig kunt veranderen aan je studiekeuze, kun je wel degelijk iets verbeteren.

Zit-sta tafel

Als je een studie volgt waar je regelmatig - als in: heel erg vaak - achter je scherm zit, dan zit je het goede artikel te lezen. Probeer wat vaker te op te staan, een rondje te lopen onder het mom van een lekker kopje koffie of thee. Of doe bij de studentencommissie een aanvraag voor zit-sta bureau's voor scholen. Het is goed voor de bloedsomloop, je spieren, de houding van je rug én werk je productiever. Dit zijn, als je het mij vraagt, héél goede redenen om een zit-sta bureau aan te schaffen!

Blauw-licht-filter

Het is je misschien al wel opgevallen dat je op je smartphone de optie hebt om een blauw-licht-filter in te schakelen. Je weet waarschijnlijk ook dat beeldschermen veel blauw licht uitstralen. Maar waarom is dit eigenlijk zo erg en wat zijn de gevolgen? Kijk: we worden al omringd door blauw licht via zonlicht en via de normale lampen. Overdag krijg je het binnen via het zonlicht, in de avond via lampen en door dit blauwe licht wordt het stofje serotonine aangemaakt: ookwel bekend als het gelukshormoon. Daarnaast wordt ook het stresshormoon cortisol aangemaakt, wat geen probleem is als het in balans is met jouw gelukshormoon. Het gelukshormoon én stresshormoon zorgen er samen voor dat je wakker bent, je je helder voelt en werk kunt verzetten. Maar doordat het blauwe licht via je laptop en smartphone de hele dag lang via jouw ogen binnenkomen, worden jouw hersenen ervan weerhouden om melatonine aan te maken; de stof waardoor jij 's avonds slaperig wordt. Het nadeel: je kan niet of slecht slapen. Maak daarom vanaf een uur of 8 's avonds gebruik van het blauw-licht-filter op jouw telefoon en laptop om in een gewoon slaapritme te blijven!

Gezond eten verhoogt productiviteit

Dat gezond eten goed is voor een mens weten we allemaal! Maar wist je dat als je groente eet als middagsnack, dat dit een positieve invloed heeft op jouw productiviteit? Er zitten veel voedingsstoffen in waardoor je lichaam weer energie krijgt om er de laatste uurtjes tegenaan te gaan. Fruit is ook heel gezond, maar bevat wel veel suikers waardoor je waarschijnlijk ook weer gaat inkakken. Als je 's middags lekker een paprikaatje en een stukje komkommer wegkauwt krijg je ook nog eens heel veel gram groenten binnen die je anders allemaal in je avondeten probeert te proppen. Maar natuurlijk niet té streng zijn voor jezelf! Als jij vanmiddag zin hebt in een zakje chips, moet je dat ook gewoon kunnen doen! Maar onthoud wel dat de kans op een middagdipje wel groter wordt dan wanneer je wat groenten eet bijvoorbeeld :-)!

Ook blogs schrijven? Word Junior Content Creator!

Vind jij het leuk om te schrijven over jouw studentenleven? Word dan Junior Content Creator bij Breda Studentenstad!

Junior Content Creator worden

Meer studentennieuws

vintage kleren
Abonneren op